Výchovný systém ESA
Výchovná strategie Gymnázia Altis vychází z myšlenky domova jako místa důvěry, bezpečí a vzájemné podpory. Škola se na dlouhou dobu stane druhým domovem žáka, a musí se proto postarat o jeho kvalitní výchovu a bezpečí .
Jen z takového místa mohou vstupovat do společnosti opravdová osobnostní Esa!
Empatie
je základním předpokladem vzájemného respektu, naslouchání. Vcítit se do druhého, vnímat, že svět se netočí jen kolem mého ega – to je velká karta pro hru, které se říká život!
Socializace
jako proces začleňování se do společnosti se neobejde bez jasných a funkčních pravidel, a protože jsme školou komunitní, není myslitelné, aby taková pravidla nevycházela z dialogu a přesvědčení o kolegialitě v týmu. Každá hra má svá pravidla!
Podrobněji se těmto výchovným strategiím v programu Gymnázia Altis a jejich evaluaci věnuje následující tabulka:
NÁZEV EVALUACE | CO SE ZJIŠŤUJE | OBLAST EVALUACE | ROČNÍKY |
---|---|---|---|
Seznamovací pobyt | Kompozice skupiny, míra adaptace, motivace pro týmovou práci. | Komunikační schopnosti, skupinové hodnoty. | Prima |
GO - pobyt | Kompozice skupiny, Sociometrický dotazník. | Dovednosti pro spolupráci, prevence konfliktů, hraní rolí, vzájemné hodnocení. | Kvarta |
Zahraniční exkurze | Diagnostika vztahů ve skupině. Test multikulturních postojů. | Kooperace, komunikační schopnosti. | Všechny ročníky |
Společenství | Realizace průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova a výchovných strategií. | Týmová spolupráce, vzájemné hodnocení, komunikační dovednosti. | Prima, sekunda |
Třídní program | Výchovné strategie podle pozorování a další diagnostiky třídního profesora. | Sebepojetí a seberegulace, skupinové hodnoty. | Všechny ročníky |
Preventivní program | Dotazník třídního klimatu. Aktivity prevence závislostí a jejich diagnostické výstupy. | Seberegulace, zvládání zátěžových situací. | Všechny ročníky |
Mimoškolní program | Vlastní systém volnočasových aktivit pro budování neformálních skupin - hodnoticí výstupy. | Komunitní interakce, rozvoj sociálních dovedností a komunikace. | Všechny ročníky |
Konzultace | Pohovor s třídním profesorem. Pohovor s výchovnou poradkyní. | Sebepojetí a sebepoznání. | Všechny ročníky |
Projekty | Humanitní výchova, ZSV, DĚ, projekty týmové spolupráce. | Týmová spolupráce, vzájemné hodnocení, komunikační dovednosti. | Prima, sekunda, tercie, kvarta, kvinta |
Angažovanost
pro věci veřejné, pro pomoc potřebným a pro vlastní celoživotní vzdělávání vnímáme jako devizu z nejvzácnějších: budování vlastních přátelských a partnerských vztahů, „projekt „ rodiny je přeci celoživotní výzvou k zodpovědnému a obětavému hledání toho dobrého pro druhé.
Gymnázium Altis svůj výchovný program neskrývá v rukávu, naše ESA jsou vyložena přímo a s jasným cílem.
V našem výchovném systému stále přibývají programy zaměřené na rozvoj občanské kompetence; mezi nejoblíbenější například patří:
PROGRAM | NAŠE FILOSOFIE | OBLAST ANGAŽOVANOSTI |
---|---|---|
Projekt Jeden svět na školách - Příběhy bezpráví | Učíme žáky rozlišovat, klasifikovat a pojmenovávat netolerantní jednání a zdůvodňovat jejich škodlivost; projekt předpokládá týmovou přípravu besed, filmových projekcí, dramatizací a výstavy, plánování a realizaci celodenního programu, určeného mj. rodičům a širší veřejnosti. | Obecně prospěšná společnost; občanský sektor. Lidská a občanská práva. |
Projekt Adopce na dálku | Podporujeme žáky v realizaci charitativních aktivit, stimulujeme tak dlouhodobou vnitřní motivaci pro zájem o občanský sektor. | Charitativní činnost /sbírka/. |
Veletrh ročníkových prací | Umožňujeme žákům prezentovat výstupy celoroční samostatné badatelské práce; projekt žáky učí spolupracovat s externími institucemi, plánovat a realizovat problémová zadání a předně kultivovaně vyložit výstupy ročníkové úlohy. | Celoškolní projekt - škola jako instituce v obci, regionu. Média. Vědecké instituce. |
Studenti čtou a píší noviny | Formou "hraní rolí" studentům přibližujeme principy publicistiky a zpravodajství tištěných médií, motivujeme je pro pravidelnou reflexi aktuálního dění ve společnosti. | Média |
Projekt Multikulturní výchovy | Spolupracujeme s organizací Člověk v tísni - učíme žáky vymezovat společenské stereotypy /např. o národnostních menšinách/ jako problémová témata, rozebíráme jejich prvky a konfrontujeme je s normami. Projekt je realizován mj. exkurzí do zahraničí, resp. prožitkovým učením v prostředí "cizí" země. | Občanský sektor. Oblast lidských a občanských práv /příslušné instituce státního sektoru, např. MVČR, MŠMT/. |
Projekt Výchovy demokratického občana | Podrobně představujeme mechanismy fungování politiky a občanského sektoru; projekt uzavírá návštěva Poslanecké sněmovny PČR a následné reflexe. | Občanství - formování demokratického občana. Politické strany. Občanské organizace. Samospráva a státní správa. |
Projekt Výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech | Celoroční projekt pro výchovu k evropanství - exkurzi do Evropského domu a výjezd do zahraničí; inspirujeme žáky k poznávání možností studia a práce v Evropě. | Instituce evropské integrace |
Projekt Historie naší školy a oslavy 20. výročí vzniku Gymnázium Altis | Motivujeme žáky k recepci aktuálního dění v regionu, podporujeme jejich patriotismus a hrdost na vlastní školu. | Městská část |
Kontakty
Gymnázium ALTIS
Dopplerova 351, Praha 10 – Petrovice, 109 00
mobil: 605 259 075
email: vedeni@altis.cz (preferovaná komunikace)
datová schránka: 9x4uafp
Kudy k nám
© 2022 Gymnázium ALTIS Petrovice
webdesign: DTPak.cz